Przejdź do treści
4
Przejdź do stopki

STREFA RODZICA/PUBLIKACJE

Treść

Rodzinny Portret Dwa Pokolenia Rodzice I Dorosli Dzieci Ilustracja Wektor -  Ilustracja złożonej z dziecko, dorosły: 85702664

 

***********************************************************************

Tekst proponowany w ramach realizacji programu profilaktycznego z zakresu bezpiecznego korzystania z sieci internetowej oraz narzędzi cyfrowych „Przedszkolak przed ekranem”

 

„Internetowy dekalog rodzica”

I. Odkrywaj Internet razem z dzieckiem. Bądź pierwszą osobą, która zapozna dziecko
z Internetem. Odkrywajcie wspólnie jego zasoby.

II. Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie. Uczul dziecko na niebezpieczeństwa związane z nawiązywaniem nowych znajomości w Internecie. Podkreśl, że nie można ufać osobom poznanym w Sieci, ani też wierzyć we wszystko, co o sobie mówią. Ostrzeż dziecko przed ludźmi, którzy mogą chcieć zrobić im krzywdę. Rozmawiaj z dzieckiem
o zagrożeniach czyhających w Internecie i sposobach ich unikania.

III. Rozmawiaj z dziećmi o ryzyku umawiania się na spotkania z osobami poznanymi w Sieci. Dorośli powinni zrozumieć, że dzięki Internetowi dzieci mogą nawiązywać przyjaźnie. Jednakże spotykanie się z nieznajomymi poznanymi w Sieci może okazać się bardzo niebezpieczne. Dzieci muszą mieć świadomość, że mogą spotykać się z nieznajomymi wyłącznie w towarzystwie przyjaciół, dorosłych i zawsze po uzyskanej zgodzie rodziców.

IV. Naucz swoje dziecko ostrożności przy podawaniu swoich prywatnych danych. Dostęp do wielu stron internetowych przeznaczonych dla najmłodszych wymaga podania prywatnych danych. Ważne jest, aby dziecko wiedziało, że podając takie informacje, zawsze musi zapytać o zgodę swoich rodziców. Dziecko powinno zdawać sobie sprawę z niebezpieczeństw, jakie może przynieść podanie swoich danych osobowych. Ustal z nim, żeby nigdy nie podawało przypadkowym osobom swojego adresu i numeru telefonu.

V. Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji przeczytanych w Sieci. Wiele dzieci używa Internetu w celu rozwinięcia swoich zainteresowań i rozszerzenia wiedzy potrzebnej w szkole. Mali internauci powinni być jednak świadomi, że nie wszystkie znalezione w Sieci informacje są wiarygodne. Naucz dziecko, że trzeba weryfikować znalezione w Internecie treści, korzystając z innych dostępnych źródeł (encyklopedie, książki, słowniki).

VI. Bądź wyrozumiały dla swojego dziecka. Często zdarza się, że dzieci przypadkowo znajdują się na stronach adresowanych do dorosłych. Bywa, że w obawie przed karą, boją się do tego przyznać. Ważne jest, żeby dziecko Ci ufało i mówiło o tego typu sytuacjach; by wiedziało, że zawsze, kiedy poczuje się niezręcznie, coś je zawstydzi lub przestraszy, może się do Ciebie zwrócić.

VII. Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści. Wszyscy musimy wziąć odpowiedzialność za niewłaściwe czy nielegalne treści w Internecie. Nasze działania w tym względzie pomogą likwidować np. zjawisko pornografii dziecięcej szerzące się przy użyciu stron internetowych, chatów, e-maila itp.

VIII. Zapoznaj dziecko z NETYKIETĄ – Kodeksem Dobrego Zachowania w Internecie. Przypominaj dzieciom o zasadach dobrego wychowania. W każdej dziedzinie naszego życia, również w Internecie obowiązują pewne reguły: powinno się być miłym, używać odpowiedniego słownictwa itp.

IX. Poznaj sposoby korzystania z Internetu przez Twoje dziecko. Przyjrzyj się, jak Twoje dziecko korzysta z Internetu, jakie strony lubi oglądać i jak zachowuje się w Sieci. Staraj się poznać znajomych, z którymi dziecko koresponduje za pośrednictwem Internetu. Ustalcie zasady korzystania z Sieci (wzory Umów Rodzic-Dziecko znajdziesz na stronie www.sieciaki.pl)

X. Pamiętaj, że pozytywne strony Internetu przeważają nad jego negatywnymi stronami. Internet jest doskonałym źródłem wiedzy, jak również dostarczycielem rozrywki. Pozwól swojemu dziecku w świadomy i bezpieczny sposób w pełni korzystać z oferowanego przez Sieć bogactwa.

 

Podsumowanie:

Zapamiętaj! Naucz swoje dziecko bezpiecznie korzystać z Internetu.

 

***********************************************************************

 Tekst proponowany w ramach realizacji programu profilaktycznego z zakresu bezpiecznego korzystania z sieci internetowej oraz narzędzi cyfrowych „Przedszkolak przed ekranem”

 

Co czyha na dziecko w sieci?

Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy, że coraz młodsze dzieci korzystają z takich dobrodziejstw cywilizacji, jak Internet. Dziś już nikogo nie zdziwi widok 3 czy 4-latka z tabletem w ręku. Nie możemy zabronić dziecku korzystania z Internetu, musimy być jednak bardzo ostrożni, bo zagrożeń w sieci jest wiele. Zazwyczaj dotyczą one trochę starszych dzieci i młodzieży, ale już rodzice przedszkolaka powinni być wyczuleni na pewne sprawy, ponieważ w tym zakresie bardzo ważna jest profilaktyka.

Sam w sobie Internet nie jest ani dobry ani zły. Jest pomocnym narzędziem, tak jak np. samochód, który ułatwia i przyspiesza komunikację. Jednak z jego używaniem wiąże się pewne ryzyko. Dotyczy to głównie osób o nie wyrobionym jeszcze światopoglądzie, a więc dzieci i młodzieży kształtującej swój obraz świata w oparciu o wiedzę zdobywaną m.in. za pośrednictwem Internetu.

Główne zagrożenia Internetu:
1. Niechciane i nieodpowiednie treści
2. Nękanie w Internecie tzw. cyberprzemoc
3. Zagrożenia związane ze spotkaniami z osobami poznanymi w Sieci
4. Łamanie prawa /straty finansowe
5. Uzależnienie od Internetu.

Nieodpowiednie treści – jak uchronić przed nimi malucha?

Metodą ograniczenia kontaktu dzieci z nielegalnymi treściami w Internecie może być oprogramowanie filtrujące. Warto jednak pamiętać, że filtrowanie tego typu powinno być uruchomione na wszystkich urządzeniach, z których korzysta dziecko.

Filtrowanie treści internetowych odbywa się zazwyczaj w oparciu o „białą” lub „czarną listę” stron internetowych (odpowiednio: stron bezpiecznych, po których dziecko bezpiecznie może się poruszać lub stron wykluczonych, na które dziecko nie powinno wchodzić) lub słów kluczowych obecnych w treści strony.

Cyberprzemoc – co to takiego?

Cyberprzemoc, czyli agresja elektroniczna to inaczej przemoc z użyciem mediów elektronicznych – przede wszystkim Internetu i telefonów komórkowych.
Podstawowe formy tego zjawiska to:

  • przemoc werbalna w sieci – wulgarne wyzywanie, poniżanie, ośmieszanie, straszenie, nękanie, szantaż,
  • rejestrowanie filmów i zdjęć wbrew woli danej osoby,
  • publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem Sieci,
  • podszywanie się w Sieci pod kogoś wbrew jego woli.

Zjawisko uwodzenia dzieci przez osoby dorosłe za pomocą Internetu to tzw. grooming. W trakcie tego procesu dziecko poddawane jest psychomanipulacji – kontakt rozpoczyna się od rozmów na neutralne tematy, dziecko jest „oswajane”, sprawca przedstawia się jako jedyny przyjaciel dziecka, jedyna osoba, która je rozumie. Jednocześnie, by ukryć tę relację przed bliskimi dziecka, skłania je do zachowania „wspólnej tajemnicy”. Ostatecznie – próbuje skłonić je do spotkania, zrobienia i przesłania intymnych zdjęć.

Kontakty z nieznajomymi mogą być szczególnie groźne, jeżeli prowadzą do spotkania w rzeczywistości. Anonimowość Internetu i łatwość tworzenia fałszywych profili w portalach społecznościowych powoduje, że wśród znajomych naszego dziecka, szczególnie tych poznanych w Internecie, może znaleźć się osoba o złych intencjach.

Jak pokazują badania EU Kids Online

– blisko 25 % dzieci w Polsce kontaktuje się online z osobami znanymi wyłącznie z sieci, 

a 7 % spotkało się z osobą poznaną w Internecie.

– Aż 70 % rodziców dzieci, które spotkały się z kimś poznanym online nie wie, że do takiego spotkania doszło.

Źródło: http://swps.pl/warszawa/nauka-i-rozwoj/eu-kids-online

Nawet abstrahując od najbardziej drastycznych skutków kontaktu z osobą znaną wyłącznie z sieci, warto wpoić dziecku zasadę ograniczonego zaufania w kontaktach zawieranych przez Internet.

 

Uzależnienie od Internetu

Różnorodność aktywności, których podejmowanie w Internecie jest atrakcyjne, sprawia, że młodzi ludzie poświęcają mu coraz więcej czasu. Spędzanie w ten sposób wielu godzin dziennie zaburza ich rozwój, zwłaszcza w aspekcie kontaktów społecznych i może prowadzić do uzależnienia od Internetu, czyli tzw. siecioholizmu.

Wydawać by się mogło, że o uzależnieniu można mówić dopiero w starszym wieku, tymczasem może zacząć się ono już we wczesnym dzieciństwie. Zazwyczaj zaczyna się od uzależnienia od gier. Często zapracowani rodzice są wręcz zadowoleni, że dziecko ma jakąś rozrywkę i nie popada w „złe” towarzystwo. Jednak dziecko izoluje się od rówieśników, traci kontakt z rzeczywistością i zamyka się w swoim pokoju z komputerem, czego rodzice początkowo nie dostrzegają i nie traktują w kategoriach problemu.

Na rynku dostępnych jest bardzo dużo różnego rodzaju gier. Młody gracz wchodzi w nowy, pełen przygód świat. Większość gier jest konstruowana w oparciu o scenariusze pełne przemocy. Normą staje się to co złe, a silna kumulacja agresji, przemocy i niemoralności prowadzi do zagubienia wszelkich wartości.


Skutki uzależnienia od komputera mają charakter:

  • fizyczny – ból i zmęczenie oczu, wady postawy, nadwyrężenie mięśni karku i nadgarstka, bóle głowy;
  • psychologiczny – zaburzenia koncentracji uwagi, skłonność do fantazjowania i kłamania, wyższy poziom agresji, częsty niepokój i stany lękowe, spadek nastroju, a nawet depresja w sytuacji niemożności korzystania z komputera;
  • zmiana języka – zubożenie, techniczny slang, używanie skrótów;
  • moralny – łatwy dostęp do pornografii, informacji o sektach, przemoc słowna, erotyka, zatracenie granicy między dobrem a złem;
  • społeczny – zanik więzi emocjonalnych, zaniedbywanie obowiązków szkolnych i domowych, rezygnacja z ruchu i aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu, utrata dotychczasowych zainteresowań;
  • intelektualny – utrata zainteresowania nauką przez dzieci, niezdolność do racjonalnej selekcji danych, z jakimi człowiek spotyka się w sieci – tzw. szok informacyjny, spadek koncentracji uwagi, zaburzenia pamięci.

Jak rozpoznać uzależnienie:

  • zatracenie poczucia czasu,
  • apatyczność, obojętność na życie, ożywienie tylko przy komputerze,
  • trudności z koncentracją przy każdej czynności oprócz tych, które wiążą się z komputerem.

 

***********************************************************************

Wychowanie dziecka - 5 wartości jakie trzeba wpoić

Wychowanie dziecka na dobrą i uczynną osobę to niektóre z najważniejszych lekcji, jakie powinniśmy mu wpoić w czasie dzieciństwa. Jeśli nam się uda, oddamy im wielką przysługę dla ich prawidłowego rozwoju i przyszłości. Wychowanie, jakie mu zapewnimy, pozostanie z nim na zawsze.

Wychowanie dziecka – niezbędne są wartości

Jeśli dziecko jest grzeczne i przyjacielskie, nie jest zbyt samolubne, ani agresywne, będzie bardziej doceniane przez innych i w przyszłości będzie budować zdrową samoocenę. Dobroduszne i pełne współczucia dzieci mają większą wrażliwość na świat, ludzi i zwierzęta, co pomaga im w tworzeniu lepszego świata. Wychowanie dzieci w duchu tych wartości nie jest łatwym zdaniem, ale poniżej znajduje się pięć kluczowych cech, na których powinniśmy się skupić, kiedy udzielamy życiowych lekcji swoim dzieciom:

1. Wdzięczność

Nauczenie swojego dziecka wagi wdzięczności będzie niczym położenie kamienia węgielnego w konstrukcji fundamentu naszego wielkiego zamku. Magiczne słowa (proszę i dziękuję) otwierają wiele drzwi dla tych, którzy ich używają i są najlepszą wizytówką. Wdzięczność jest pierwszym krokiem w kierunku naturalnego odczuwania uczynności i współczucia. Jednakże naleganie, by nasze dzieci używały magicznych słów jest niewystarczające, jeśli nie przekażemy im ich prawdziwej wartości. Nie chodzi tylko o to, aby mówić dziękuję, lecz by czuć prawdziwą wdzięczność za to co posiadamy (za ich zabawki, za opiekę, którą je otaczasz, za możliwości które przed nimi stoją…). Dziecko musi znać i rozumieć siłę wdzięczności przy tworzeniu większego dobra. W ten sposób zrozumieją wartość tego co posiadają i tego co otrzymują.

2. Solidarność

Solidarność składa się z dawania tego co mamy, nie tylko tego co mamy w zbytku. Tak jak we wszystkim w życiu jesteśmy przykładami dla naszych dzieci i powinniśmy już w dzieciństwie przekazywać im należyte wychowanie o wartości dzielenia się i pomagania tym, którzy potrzebują naszej pomocy. Dlatego ważne jest by wiedziały jak brać udział w projektach grupowych zaprojektowanych by rozwiązywać problemy, gdzie nie są one wskazane bezpośrednio, ale w taki sposób, gdzie ich życie pełne jest przykładów tego jak udzielać pomocy oraz jak wpływa to na lepsze życie innych. Kompromisy społeczne są bardzo ważnym motywatorem i czymś co my, jako dorośli i nauczyciele mamy obowiązek im przekazać.

3. Inteligencja emocjonalna

To kolejna z cegieł jakie musimy złożyć w podwalinach wychowania dobrodusznych istotek. Dziecko powinno nauczyć się rozpoznawać i kontrolować swoje emocje. Celem inteligencji emocjonalnej jest pielęgnowanie uczynności, pozwalając jej rosnąć razem z empatią i miłością. Emocje służą jako motywacja, ale też jako punkt startowy do dobrej komunikacji i szacunku do innych.

4. Wysiłek i współpraca

Doskonale wiemy, że nasze dzieci mogą współpracować. I co więcej, takie działania czynią je bardzo szczęśliwymi. Kiedy tylko jest to więc możliwe, powinniśmy pozwolić im pomagać przy zajęciach domowych, a czasami możemy nauczyć ich, że każdy wysiłek czeka nagroda.

 5. Aspiracje

Wychowanie naszych dzieci w wartościach i pielęgnowanie ich wiedzy powoduje, że świat jest w zasięgu ich ręki. Mamy na myśli, że jeśli nie wiedzą, iż nie mogą dotknąć Księżyca, to nie będą próbowały tego robić – dlatego pozwól im próbować.

Bardzo ważne jest by dać naszym dzieciom okazję na rozwój, na pielęgnowanie uczynności, współczucia i empatii w swoich sercach. W ten sposób stymulujemy ich szczęście i dobre samopoczucie, oczywiście co do całego świat

 

Jak powstaje książka | przedszkouczek.pl

CIEKAWE ARTYKUŁY:

Rodzice - posłuchajcie nas przez chwilę -  http://www.rokwprzedszkolu.pl/index.php?k=k0303&d=rodz&f=por_rodz_007

 

Współpraca z nauczycielem - http://www.rokwprzedszkolu.pl/index.php?k=k0303&d=rodz&f=por_rodz_002

 

Wszystko zaczyna się w rodzinie - http://www.rokwprzedszkolu.pl/index.php?k=k0303&d=rodz&f=por_rodz_012

 

Moje dziecko jest uparte - http://www.rokwprzedszkolu.pl/index.php?k=k0303&d=rodz&f=por_rodz_005

 

Terapeutyczne znaczenie bajek i baśni - czyli "dlaczego warto czytać dzieciom"? - http://www.rokwprzedszkolu.pl/index.php?k=k0303&d=rodz&f=por_rodz_011

Pliki do pobrania

68655